www.forum.wopr.net.pl Strona G³ówna www.forum.wopr.net.pl
Największe w Polsce forum ratowników WOPR i nie tylko

FAQFAQ  SzukajSzukaj  U¿ytkownicyU¿ytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Nastêpny temat
PROGRAM RATOWNICTWA I OCHRONY LUDNOÅšCI NA LATA 2014-2020
Autor Wiadomo¶æ
s.o. 
Stały bywalec


Wiek: 61
Do³±czy³: 04 Gru 2007
Posty: 629
Sk±d: woj.Å‚odzkie
Wys³any: Nie Gru 28, 2014 2:16 pm   PROGRAM RATOWNICTWA I OCHRONY LUDNOÅšCI NA LATA 2014-2020

Na stronie MSW został opublikowany PROGRAM RATOWNICTWA I OCHRONY LUDNOŚCI NA LATA 2014 -2020. W programie tym ujęte są min. zagadnienia ratownictwa wodnego, a WOPR wymieniony jest z nazwy. Program ten daje szanse na zwiększenie roli społecznych organizacji ratowniczych, w tym także na wzrost środków finansowych związanych z ratownictwem wodnym. Miejmy nadzieję, że nowo powołany ZG w ramch swojej działalności przestudiuje ten dokument i wyciągnie z niego wnioski przekładające się na działalność zrzeszonych podmiotów.

szczegóły:

https://www.msw.gov.pl/pl...-2014-2020.html

http://bip.msw.gov.pl/bip...-2014-2020.html
_________________
s.o.
 
     
PB 
Stały bywalec
PB


Pomóg³: 5 razy
Wiek: 59
Do³±czy³: 19 Mar 2010
Posty: 1018
Sk±d: StoÅ‚eczne WOPR
Wys³any: Nie Gru 28, 2014 4:55 pm   

Popatrzcie (w samym początku dokumentu) że w ramach współpracy z ksrg nie ma WOPR, a są inne organizacje. Może to i dobrze dla nas że nowa minister zakończyła funkcjonowanie Rady ds Ratownictwa skoro nasi przedstawiciele na taką rzecz nie zwrócili uwagi.
 
     
s.o. 
Stały bywalec


Wiek: 61
Do³±czy³: 04 Gru 2007
Posty: 629
Sk±d: woj.Å‚odzkie
Wys³any: Nie Gru 28, 2014 6:24 pm   

Niestety jak zauważył PB na początku dokumentu w ramach współpracy z KSRG nie ma WOPR, a wymienione są inne organizacje. Być może jest to tylko niezamierzone uchybienie autorów programu. Przemawia za tym stwierdzenie wymienienie WOPR na str. 5 i 13 i 39 oraz jednostek terenowych na stronie 41, ponadto wymieniony jest ILS na str.18.
Plusy programu to min. zwrócenie uwagi (str. 45) że ratownikiem wodnym może być nie tylko osoba posiadająca KPP ale również pielęgniarka systemu, ratownik medyczny i lekarz, zwrócenie uwagi na doprecyzowanie wymagań dotyczących wniosków o wyrażenie zgody na wykonywanie ratownictwa wodnego oraz zmiana przepisów wykonawczych do ustawy postulowanych przez podmioty ratownictwa wodnego.
Kolejne plusy to zapis poszerzeniu współpracy min w zakresie ćwiczeń oraz zapisy o finansowaniu.
_________________
s.o.
 
     
SoLo 
Stały bywalec
SoLo


Pomóg³: 3 razy
Do³±czy³: 26 Maj 2013
Posty: 762
Sk±d: Centrum
Wys³any: Pon Gru 29, 2014 1:08 pm   

s.o. - podziwiam (i nic tu nie cukruję lub tym bardziej niech nikt nie myśli, że mówię to prześmiewczo) mówię z pełnym uznaniem. Raz wskazałeś dokument (choć jak się okazuje już nie taki nowy - z kwietnia) a dwa musiałeś go wnikliwie (i to pewnie nie raz przeczytać) aby móc podać strony gdzie cokolwiek mówi się o WOPR (przy czym na str. 5 WOPR nie znalazłem), a przebrnięcie przez taki obszerny dokument (nie można odmówić autorom, że się napracowali - już samo napisanie pięćdziesięciu paru stron to trzeba się napracować a co dopiero wypełnić to jakimiś treściami) jest wyczynem.
Po dość pobieżnym zapoznaniu się z dokumentem nie mogę oprzeć się wrażeniu, że to jest kolejna lista życzeń - ale może faktycznie na poziomie rządowym, taki dokument jest potrzebny - tylko na bieżące funkcjonowanie ratownictwa wodnego (a o tym rodzaju ratownictwa) nijak mi się nie przekłada - bo i nie może bo z założenia jest dokumentem próbującym wytyczać cele.
Jeśli jednak dokument ten na styku ratownictwo wodne - powszechny system ratownictwa ludności operuje tylko pojęciami "współpraca z ... np. KSRG ", "ścisła współpraca...", "integracja" i nie określa ram tej "współpracy" nie czyni za nią nikogo odpowiedzialnym to bardzo sceptycznie podchodzę do możliwości rzeczowego, racjonalnego (gdzieś w tym jest też praktyczne rozwiązanie problemów finansowych - na samym dole i tu już nie wieżę w ten zakładany do 2020 roku poziom finansowania - to ładnie wygląda ale to nie do zrealizowania) poukładania spraw ratownictwa wodnego nad konkretnym akwenem - gdzie wszyscy uczestniczący w tym ratownictwie będą się nadal na siebie oglądali, przerzucając się zadaniami, odpowiedzialnością, finansami (a raczej ich brakiem). Tego obrazu w moim przekonaniu nie zmienią pojedyncze modelowe rozwiązania - gdzieś i dziś funkcjonujące.
Marnym pocieszeniem jest zapis o propozycji pojedynczych zmian (konkretnie przytoczonych - str 45) do naszej ustawy. W moim przekonaniu nasza Ustawa jest tak napisana, że zupełnie nie zauważa KSRG czy tym bardziej idei tworzenia powszechnego systemu ochrony ludności - istniejemy gdzieś jako autonomiczny byt, którego z urzędu nie ma gdzie dokleić - nie ustala tych relacji - pozostaje magiczne słowo "współpraca" :mrgreen: - a to za mało jak na podmiot ratowniczy.
Nie wiem kto w sprawach ratownictwa wodnego podpowiadał - ale jakoś wydaje mi się, że nawet naszej Ustawy nie znał a przynajmniej jej nie rozumiał i tu jako WOPR'owiec powiem coś co może Was koledzy woprowcy wzburzyć ale tak nie powinno być aby w dokumencie tej rangi, raz wymieniać MOPR gdzie indziej WOPR, MSR (a gdzie wielu innych) i my niby mielibyśmy się z tego cieszyć - a to nijak się nie przekłada na dzisiejszą rzeczywistość - mamy podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego i o nich w systemie ratownictwa powszechnego powinniśmy mówić a nie o stowarzyszeniach jakkolwiek by się nie nazywały - choć jako stowarzyszenia mogą oczywiście funkcjonować.
Na koniec - odnoszę wrażenie, że to jest dokument głównie właśnie dla krajowego systemu ratowniczo gaśniczego, który ma przejąć wiele funkcji dziś przypisanych obronie cywilnej i ratownictwo wodne w nim oczywiście jest (ale głównie dla jednostek systemu) a podmioty uprawnione będą tylko "współpracować" i nawet nie upieram się żeby było inaczej tylko zasady tej "współpracy" jeszcze długo nie będą miały powszechnie obowiązujących standardów - to wciąż będą rozwiązania lokalne. :sad:
_________________
Pozdrawiam
 
     
s.o. 
Stały bywalec


Wiek: 61
Do³±czy³: 04 Gru 2007
Posty: 629
Sk±d: woj.Å‚odzkie
Wys³any: Pon Gru 29, 2014 4:37 pm   

Na stronie 5 oczywiście nie wymieniony WOPR.

Dokument ten to program oczywiście pisany pod kątem KSRG. Zatwierdzony jest uchwałą Rady Ministrów, a tym samym "wyjście" z najwyższych władz wykonawczych świadczy że istnieje w Polsce problem ratownictwa i są przymiarki aby w jakiś sposób go rozwiązywać. Ja widzę pozytywy w tym, że zagadnienie ratownictwa uszczegółowione jest ratownictwem wodnym, a pisząc o ratownictwie wodnym nie zapomniano całkowicie o WOPR jako organizacji krajowej, chociaż w innym miejscy wymieniane są jednostki terenowe.
Ustawa nie jest arcydziełem legislacji i nie da się tego ukryć, ale nawet drobne zmiany w jej treści i przepisach wykonawczych mogą poprawić "ratowniczą rzeczywistość". Na zastąpienie jej nowym aktem prawnym nie liczę.

[ Dodano: Pon Gru 29, 2014 4:42 pm ]
dokument jest z 4 listopada, opublikowany w monitorze 17 listopada, natomiast upubliczniony przez msw w ostatnich dniach
_________________
s.o.
 
     
PB 
Stały bywalec
PB


Pomóg³: 5 razy
Wiek: 59
Do³±czy³: 19 Mar 2010
Posty: 1018
Sk±d: StoÅ‚eczne WOPR
Wys³any: Pon Gru 29, 2014 6:02 pm   

Oczywiście, że SoLo ma rację, że dokument jest pisany przez ksrg i pod ksrg, a w szczególności pod osp. I te organizacje społeczne (pozarządowe) będą czynnie brały w tym udział (czy nasze WOPR-y dadzą radę zależy wyłacznue od ich operatywności na samym dole.
A co do tego kto jest na topie to wystarczy popatrzeć na ostatni podział środków z NFOŚ. Ale niestety OSP ma trochę lepszą od nas strukturę i organizację. Związane jest to oczywiście z finansowaniem i poparciem w kręgach ... władzy.
 
     
SoLo 
Stały bywalec
SoLo


Pomóg³: 3 razy
Do³±czy³: 26 Maj 2013
Posty: 762
Sk±d: Centrum
Wys³any: Wto Gru 30, 2014 10:04 am   

PB napisa³/a:
Ale niestety OSP ma trochÄ™ lepszÄ… od nas strukturÄ™ i organizacjÄ™.

Więc może nie ma co wyważać otwartych drzwi i skoro mamy nowe Władze - należałoby naszą strukturę przemodelować na wzór OSP (na co nie po raz pierwszy zwracam uwagę).
PB napisa³/a:
(czy nasze WOPR-y dadzą radę zależy wyłacznue od ich operatywności na samym dole

Działań na dole oczywiście nie można zaniechać ale o ileż byłyby łatwiejsze jeśli struktura byłaby uporządkowana i dawała organizacyjne wsparcie ze szczebla krajowego i wojewódzkiego.
Natomiast tak wracając do PROGRAMU RATOWNICTWA I OCHRONY LUDNOŚCI NA LATA 2014 -2020, to chyba inaczej powinny być zdefiniowane powszechnie realizowane przez nas (stowarzyszenia - posiadające zgodę msw) cele a tylko część z nich będzie w stanie sprostać standardom dla ksrg (choćby 15 min czasu dojazdu dla zabezpieczenia 70% populacji) i choćby z tego względu ten dziś obowiązujący ustawowy wymóg "zapewnienia całodobowej i całorocznej gotowości" powinien dotyczyć tylko tych PU do WRW, które aspirowałyby do włączenia do ksrg a nie wszystkich dla których pozostawałoby działanie nie w trybie wyjazdu alarmowego.
Myślę, że powinniśmy o tym pamiętać przy tworzeniu zapisów nowych uregulowań, a do tego potrzeba byłoby zmieniać już istniejące.
I wracamy do struktury i reprezentacji dużej organizacji :mrgreen: - bo małe się nie przebiją nawet jakby miały zbawienne recepty na wszystko - bo będą niereprezentatywne.
_________________
Pozdrawiam
 
     
PB 
Stały bywalec
PB


Pomóg³: 5 razy
Wiek: 59
Do³±czy³: 19 Mar 2010
Posty: 1018
Sk±d: StoÅ‚eczne WOPR
Wys³any: Sro Gru 31, 2014 1:26 am   

Struktura jest moim zdaniem prawidłowa - trzypoziomowa (w administracji są cztery poziomy - jeszcze gminny). Nie powiem tego o prawidłowej zależnoścki i relacjach prawnych pomiędzy poszczególnymi podmiotami bo wg mnie tu jest trochę bałaganu ale same założenie trzypoziomowej struktury WOPR jest ok.

[ Dodano: Sro Gru 31, 2014 1:30 am ]
A co do zapewnienia całorocznej gotowości (zapewnienie stałych dyżurów) to zamysł jest dobry lecz co zrobić z podmiotami które obdarowane zostały szczodrą ręką przez MSW zgodą na WRW, a teraz podkupują ratowników bo swoich nie mają a przetargi wygrali bo dali najniźszą cenę. Ratownjcy pójdą do takiej pracy bo inej nie mają.
 
     
SoLo 
Stały bywalec
SoLo


Pomóg³: 3 razy
Do³±czy³: 26 Maj 2013
Posty: 762
Sk±d: Centrum
Wys³any: Sob Sty 03, 2015 11:05 am   

PB napisa³/a:
Struktura jest moim zdaniem prawidłowa - trzypoziomowa (w administracji są cztery poziomy - jeszcze gminny). Nie powiem tego o prawidłowej zależnoścki i relacjach prawnych pomiędzy poszczególnymi podmiotami bo wg mnie tu jest trochę bałaganu ale same założenie trzypoziomowej struktury WOPR jest ok.

To myślimy tak samo. Trzy poziomowa organizacja odpowiadająca podziałowi administracyjnemu - kraj, województwo, powiat (gminy może w pojedynczych przypadkach - ale w takim przypadku podległe powiatowi). Tylko ja ten bałagan prawny pomiędzy poziomami zorganizowania i samymi jednostkami WOPR traktuję jako brak prawidłowej struktury - kwestia nazewnictwa :) ) i jak zwykle rozumienia :lol: co czym nazywamy. Ale jak widać jesteśmy co do idei zgodni - więc mam nadzieję, że działania będą szły w tym kierunku.
PB napisa³/a:
A co do zapewnienia całorocznej gotowości (zapewnienie stałych dyżurów) to zamysł jest
dobry lecz

Zamysł był może i dobry, ale życie go całkowicie wypaczyło. Skoro "uwolniono" wyk. rat. wodnego w taki sposób, że właściwie uprawnienia te są jedynie potrzebne (w większości ubiegających się o zgodę) do stawania do przetargów na obstawianie ratownikami obiektów - to ten wymóg o zapewnieniu gotowości stał się już dziś fikcją - i jeśli powinien być wymagany to jedynie od podmiotów włączanych
do ksrg - bo dopiero ten poziom zorganizowania pozwalałby realnie włączyć takie podmioty do działań w trybie alarmowym (co jest bardzo trudne do osiągnięcia i utrzymania i możliwe tylko przez posiadające dużą liczbę ratowników i bardzo dobrze funkcjonujące jednostki). Natomiast zupełnie nie jest potrzebne takie wymaganie od podmiotu który jedynie obstawia np. pływalnię.
Widzę tu więc fikcję - i jeśli dziś zapisy ustawy pozwoliły MSW udzielić tylu zgód to ministerstwo je musi udzielać - po spełnieniu warunków. To nie jest szczodra ręka - Ministerstwo zorientowało się, że to nie jest dobre rozwiązanie. Jednak zapisy ustawy zmuszają MSW do ich udzielania. Chcąc ograniczyć to rozdrobnienie MSW wprowadza sakramenckie bariery administracyjne (choćby mnożenie papierów i to kosztujących bo koniecznych do potwierdzenia przez np. notariusza). paradoksalnie ofiarami takiego postępowania padają duże jednostki. Mała (głównie podmioty prywatne) kilkunastu ratowników ogarnie - duża ma miększy problem.
W efekcie małych się szybciej mnoży, choć w sytuacji konieczności wejścia ich do działań poza miejscem dyżuru ratowników, możliwość ich użycia jest żadna - bo ustawowe zapewnienie gotowości do działań, jak się okazuje wcale nie oznacza możliwości natychmiastowego ich użycia.
Gdzieś coś trzeba zmienić bo dziś mamy fikcję - jedynie zwracam na to uwagę :lol: .
_________________
Pozdrawiam
 
     
PB 
Stały bywalec
PB


Pomóg³: 5 razy
Wiek: 59
Do³±czy³: 19 Mar 2010
Posty: 1018
Sk±d: StoÅ‚eczne WOPR
Wys³any: Nie Sty 04, 2015 8:45 pm   

To jest szczotka ręką MSW. Skoro nie chciało MSW udzielić zgody powiatowe mu WOPR bo miał tylko 6 rw, a udzieliło jak pozyskał dodatkowych 4 i miał 10 - ciu. To jak się ma to do zapewnienia na obszarze kilku powiatów, województwa czy teź kraju.
I tu właśnie jest ta fikcja. Ustawa nie dała (błąd niedopatrzenie - również nasz) pre rogach dla.MSW do określenia zasad co to jest zapewnienie gotowości i stałych dyżurów (podobnie jak takie pre rogach wy ma.msw w stosunku do ksrg)

[ Dodano: Nie Sty 04, 2015 8:46 pm ]
Szczodra a nie szczotka :-)
 
     
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group



-> www.ratownicy.wopr.net.pl<-


Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytañ do SQL: 16